Het komt langzaam op gang. Eigenlijk pijnlijk langzaam. Maar heel langzaamaan zien we de weg terug voor ons liggen naar de normale gang van zaken. Hoe en wanneer precies is niet duidelijk, maar hoe bereiden we ons voor op het moment dat de wereld zich weer opent?
Op welke manieren kunnen slimme ondernemers zichzelf en hun bedrijf voorbereiden? Het is duidelijk dat bijna elke branche voor altijd is veranderd, maar één ding blijft: een sterk merk is cruciaal om impact te kunnen maken en nieuwe en vaste gasten of klanten te blijven verwelkomen. Elk facet van het design is hierin belangrijk, van logo-ontwerp tot tone of voice. Dit is nog nooit zo aan de orde geweest als nu. Dus: waar staat je merk momenteel en hoe kun je het versterken ter voorbereiding op (fingers crossed) een post-COVID-19-wereld?
Terug naar de basis
Veel van de ideeën over onze bedrijven en onze toekomst zijn het afgelopen jaar blootgelegd en voordat je op volle snelheid die toekomst in duikt, is het slim om eerst even achterom te kijken. Wat motiveerde je in de begindagen van je onderneming? Welke ruimte in de markt wilde je vullen? Wat heeft voor het vuur in jou en je team gezorgd? Dat zijn de dingen waardoor je gasten of klanten in de eerste plaats van je gingen houden. Zijn die fundamentele elementen nog steeds onderdeel van je merk? En hoe kun je ze versterken zodat duidelijk wordt wat jou speciaal maakt?
Verouderd marktonderzoek
Je ondernemingsveld ziet er waarschijnlijk heel anders uit dan twee jaar geleden. Veel van je concurrenten hebben hun aanbod mogelijk aangepast of zijn failliet gegaan. Als je ooit marktonderzoek hebt gedaan, is de kans groot dat al je bevindingen inmiddels achterhaald zijn. De demografie is mogelijk veranderd, waardoor je oorspronkelijke doelgroep is vertrokken en er een nieuwe doelgroep woont en werkt. Kennis over de markt stelt je in staat om je gasten of klanten beter van dienst te zijn.
Morgen is al bijna
Merkevolutie is essentieel. Niet alleen om te overleven, maar ook om succes te hebben en houden. Als we íets kunnen leren van de recente jaren, dan is het wel dat de branche snel en onvoorspelbaar kan veranderen. Het is van vitaal belang dat de verbale en visuele identiteit van je merk is ontworpen om stand te houden en zich aan te passen. Naar alle waarschijnlijkheid is je bedrijfsmodel recentelijk veranderd. Weerspiegelt je merk nog steeds wie je bent en wat je te bieden hebt? En is dat morgen nog steeds zo?
Misschien kijk je op tegen het vernieuwen van je merk. Brandchef maakt het overzichtelijk voor je. Als creatief bureau zetten we ons in voor verandering en nemen alles uit handen. Zo ben jij klaar voor morgen.
hello@brandchef.amsterdam
+31 20 7521 751