De manier hoe je met je doelgroep communiceert, zegt heel veel over je merk. Het is een belangrijke eerste indruk waarmee je niet alleen een boodschap overbrengt, maar het vertelt ook waar jij voor staat. Jouw tone of voice is jouw eigen merktaal, maar hoe leg je die eigenlijk vast?
Je hebt maanden, misschien wel jaren, uren en uren in het uitwerken van je concept gestoken. Je weet waar je voor staat, hoe je restaurant, hotel of bar eruit gaat zien, wat er uit de keuken en achter de bar vandaan komt, voor welke waardes je staat. Nog even en de deuren gaan open. Wat nog ontbreekt, is een visuele en verbale vastlegging van je merk. Je logo, kleuren, pijlers en communicatiekanalen. En hoe ga je je toekomstige gasten eigenlijk aanspreken? Wat past bij jou? Wat is jouw merktaal? Door jouw identiteit te vertalen in een vastgelegde tone of voice, zorg je ervoor dat je consequent en herkenbaar communiceert. Of dit nu op je website is, je socialmediakanalen, de menukaarten, advertenties, nieuwsbrieven of andere marketinguitingen.
Hoe duidelijker je tone of voice, hoe unieker je merk
Veel ondernemers hebben de neiging om de taal van hun doelgroep over te nemen. Maar dit werkt vaak eerder averechts, omdat je heel snel de plank misslaat. Blijf bij jezelf, dan trek je vanzelf de gasten aan die je in je zaak wil hebben. Jouw tone of voice moet zo dicht mogelijk bij de essentie van je merk blijven. En daar kun je best ver in gaan. Hoe meer jij je onderscheidt van de rest, hoe meer je opvalt. Denk aan de Hema met hun ironische inhakers op de actualiteit. Een goede tone of voice geeft je merk een menselijk karakter wat het makkelijker maakt voor je gasten om zich met je te identificeren. Door ze vast te leggen in een brandguide, creëer je uniforme richtlijnen die (externe) copywriters kunnen gebruiken bij het schrijven van jouw communicatie-uitingen. Hoe duidelijker je tone of voice, hoe consistenter je uitingen. En dus, hoe herkenbaarder en unieker je merk.
Broodjeszaak vs restaurant
Warm, gevat, humoristisch, gastvrij, informatief, universeel, direct, beschrijvend, bondig, gek, formeel, serieus, vertellend. Jouw tone of voice bestaat vaak uit een stuk of drie beschrijvingen die in alle communicatie terugkomen. De tone of voice van een funky broodjeszaak in de grote stad zal afwijken van de tone of voice van het traditionele, high-end restaurant in de polder. Hoogstwaarschijnlijk zijn die verschillen ook terug te zien in het interieur, de menukaart, de omgang met de gasten en het gebruik van social media. De broodjeszaak zal eerder voor direct, gevat en beschrijvend gaan, terwijl het restaurant kiest voor een gastvrije, informatieve en universele tone of voice. In een branche waar vaste gasten van onschatbare waarde zijn, is het bevorderen van merkloyaliteit van groot belang. Een sterke tone of voice bevordert verbondenheid en affiniteit, en wanneer gasten zich emotioneel verbonden voelen met jouw merk, is de kans groter dat ze je ambassadeurs worden, wat weer belangrijk is voor langetermijnsucces.
Nieuwe of hernieuwde tone of voice
Als we bij Brandchef aan de slag gaan met het vaststellen van je tone of voice, beginnen we met je merkverhaal waarin duidelijk wordt waarvoor je staat. Hieruit komen een aantal pijlers naar boven die in een woord de essentie omschrijven en de basis vormen van je tone of voice. Daarnaast kijken we naar je doelgroep(en). Hoe bereik je deze, en waar? Wat is het verhaal dat je wilt vertellen en hoe? Door het vastleggen van de tone of voice ontstaat er consistentie, of dat nou is in je interne communicatie of in je marketinguitingen. Dit neemt niet weg dat de gekozen weg naarmate de tijd kan veranderen. Je bedrijf groeit, verandert, je past je aan, gaat mee met de tijd, dus het is helemaal geen gek idee om eens in de, zeg, vijf jaar, nog eens goed naar je brandguide te kijken. Past het logo nog bij je, en is je tone of voice je niet ontgroeid?
Ben jij op zoek naar een partner in het creëren van je merkidentiteit? Neem dan contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek over de mogelijkheden bij Brandchef.