Waar een logo wat meer ruimte krijgt om een merk te vertegenwoordigen, heeft een icoon het wat moeilijker. Deze afgeslankte versie moet het namelijk met een stuk minder doen, maar wel dezelfde herkenbaarheid opwekken. Wat is belangrijk aan je icoon en waarom heb je er eigenlijk een nodig?
Een icoon, beeldmerk of pictogram, is meestal (een deel van) het logo zonder tekst. Het wordt ingezet op plekken waar een logo teveel van het goede is, of waar niet genoeg ruimte is. Denk aan de icoontjes in tabbladen, deze worden ook wel favicons genoemd. Omdat iconen regelmatig in klein formaat worden gebruikt, moeten ze sterk zijn en het merk in een oogopslag kunnen vertegenwoordigen. Ze zorgen ervoor dat een merk herkenbaar, onderscheidend en makkelijk te onthouden is.
Brandchef's iconen voor Akai, David's Hilversum, Slagerij Ten Wolde, LTB en Mister Highland
Favicon en menukaart
Iconen zijn populair vanwege hun eenvoud en worden steeds vaker ingezet. Met name tech-bedrijven zijn fan. Bijvoorbeeld voor de afbeelding van hun applicatie. Maar ook je restaurant, hotel of drankenmerk is gebaad bij een icoon. Niet alleen als favicon, maar ook op je etiket, verpakkingsmateriaal, deurhangers of je menukaart. Een icoon kun je overal inzetten op het moment dat je gast of klant al bekend is met je merk. Eenmaal binnen dus, of als grafisch element ter ondersteuning van je merknaam en/of logo. De kracht van een goed icoon zit in de eenvoud, kleurkeuze en uitvoering. In een wereld vol informatie helpen ze om een merk duidelijk en opvallend te maken. Kortom, een icoon zorgt voor:
• Hoge herkenbaarheid
• Emotionele betrokkenheid
• Brede toepasbaarheid
Onderscheidend icoon
Het is belangrijk dat een icoon betekenisvol is voor de doelgroep en dat het origineel genoeg is om zich te onderscheiden van concurrenten. Succesvolle voorbeelden zijn die van Tripadvisor, Bacardi, Nike en Albert Heijn. De kans dat jouw icoon dezelfde herkenbaarheid en emoties oproept, is misschien wat kleiner (een enorme marketinginzet is immers de draaiende motor achter een enorme naamsbekendheid én -herkenbaarheid), maar met name het gebruik van een icoon binnen je algehele branding zorgt ervoor dat je op een subtiele manier overal aanwezig bent en een holistischer merk naar buiten.
Heb je nog geen logo en/of icoon of heeft je huidige ontwerp een opfrisbeurt nodig? Neem vrijblijvend contact met ons op.