De gouden regels voor een succesvolle menukaart

Veel ondernemers onderschatten de impact die hun menukaart heeft op (potentiële) gasten. Wist je dat 93 procent eerst naar de kaart kijkt, voordat ze een reservering maken? Hiermee is het menu het belangrijkste communicatiemiddel waar je met een aantal truckjes alles uithaalt. Van psychologie tot design en taal: zo creëer jij een succesvolle menukaart.


Een menukaart ontwerp je het liefst in de huisstijl van je zaak, met een mooie brandguide als gids. Voor je logo, merkkleuren en tone of voice bijvoorbeeld. Een doordacht geheel dat in lijn ligt met de uitstraling van de rest van je merk oogt vertrouwd. Maar daarbuiten zijn er nog een aantal handige tips voor het creëren van je menukaart. Horeca-experts en menukaartdeskundigen Bianca Roemaat en Petra Venekamp schreven er zelfs een heel boek over: Boost je menukaart! We gingen met ze om tafel om dieper in te gaan op dit interessante onderwerp.

We bespreken in dit artikel:

·       Het ontwerp van je menukaart

·       Het taalgebruik op je menukaart

Het ontwerp van een menukaart

De golden triangle Onderzoek waarbij oogbewegingen werden gemeten, wijst uit dat we als eerste het midden van een menukaart scannen, waarna we naar de rechterbovenhoek gaan en dan naar de linkerbovenhoek: de golden triangle. In dat gebied zet je gerechten met de hoogste marge. De andere plekken gebruik je voor illustraties, je logo of socials.

De prijs We associëren ronde bedragen met kwaliteit en daarnaast verwerkt ons brein ronde getallen makkelijker. Hanteer dus ronde bedragen voor je menukaart en zet ze neer zonder valutateken ervoor. Dit oogt niet alleen rustiger, maar scheelt ook een onbehagelijk gevoel dat bij het uitgeven van geld komt kijken. Eurotekentjes roepen de associatie met die ‘pijn’ op, blijkt uit onderzoek. In restaurants waar geen valutatekens op de kaart staan, geven gasten significant meer geld uit. Weg ermee dus!

Een prijs kan ook een afleiding zijn. In vergelijking met een heel duur wagyugerecht van een paarhonderd euro, vallen je andere gerechten ineens best mee qua prijs. Maar houd ook rekening met het referentie-effect. Gasten lezen een rijtje gerechten op je menukaart van boven naar beneden. Als je begint met een relatief goedkoop gerecht, zullen ze die prijs als referentie gebruiken. Alles wat daarna komt is dus duurder. Begin je met een prijziger gerecht, zijn alle gerechten erna goedkoper. Nul verschil in prijzen, maar een grotere kans dat ze bijvoorbeeld het tweede gerecht zullen kiezen. Die ene, met lekker wat marge.

Over marge gesproken… gerechten die wat jou betreft wat extra aandacht verdienen, doen het heel goed in een kader, het liefst rechtsboven van je menukaart. Gasten worden graag geadviseerd. Kaders trekken de aandacht en worden daardoor sneller meegenomen als potentiële optie. 

Eenvoud is goud Je gasten zien alles graag in een oogopslag. Creëer dan ook het liefst een menukaart van één pagina met lekker veel functioneel wit, in ieder geval veertig procent lucht. Maak gebruik van kaders, kleuren en icoontjes voor verduidelijking, zorg dat alles duidelijk is te overzien en categoriseer je producten. Serveer je verschillende burgers? Maak dan een rijtje ‘Burgers’ en zet de verschillende opties eronder.  

Lettertypes Een lettertype kies je niet zomaar. Het past bij je zaak, bij je merk, bij wat je wil uitstralen. Denk er dus goed over na. Niet alleen qua uiterlijk, maar hou er ook rekening mee dat je met het ene lettertype meer tekst kwijt kunt dan met het andere. Dit geldt ook voor andere communicatiemiddelen, zoals bestelzuilen en krijtborden. Een gerecht dat in een interessanter lettertype staat geschreven, laat ons onbewust denken dat het gerecht moeilijker te bereiden is. Je gasten gaan uit van meer kwaliteit en zijn dus bereid meer te betalen. Maar kalk je menukaart niet helemaal vol met tekst. Zoals eerder beschreven is lucht heel belangrijk en beelden kunnen ook veel zeggen. Maak gebruik van illustraties, patronen, sfeerfoto’s of decoratieve tekst.

Het taalgebruik op je menukaart

Taalgebruik Menuteksten moeten kort en bondig, maar ze moeten daarnaast wel omschrijven wat er uit de keuken en achter de bar komt. Je moet dus keuzes maken en schrappen. Actief schrijven, kort en vlot! Maar let op dat je geen vaktaal gebruikt, jouw gasten weten misschien niet wat je bedoelt met hamachi, moluga of lamsoren. Gebruik omschrijvingen die meer tot de verbeelding spreken: geelvinmakreel, haringkaviaar en zeegroente. Omschrijf je gerechten met smaakmakende woorden en omschrijvingen die zo volledig mogelijk zijn. Schrijf niet ‘cheesecake’, maar‘New York cheesecake’. Geen ‘appeltaart’, maar ‘versgebakken appeltaart naar oma’s recept’ (alleen als dit echt waar is uiteraard). Speel in op nostalgie en de hang naar kleinschaligheid: ‘aardbeien van bioboer Bram’, ‘Zeeuwse mosselen, favoriet van onze chef!’ of ‘knapperige, gebakken aardappeltjes’. Uit onderzoek blijkt dat het lekker maken van teksten helpt bij de verkoop van de gerechten. Schijf onder het gerecht een korte, tot de verbeelding sprekende omschrijving van maximaal twee zinnen/regels. Hoe beter de omschrijving, hoe groter de kans dat gasten voor een wat duurder gerecht gaan!

Taalfouten Slordig op het menu, slordig op het bord? Laat je teksten checken door een copywriter zodat je zeker weet dat er geen taalfouten op je menukaart staan. Ga er niet vanuit dat je vormgever dit doet, want die leest je hele menukaart waarschijnlijk niet eens. Veelgemaakte instinkers zijn de omschrijvingen die je doorkrijgt van je chef. Hij/zij is waarschijnlijk goed opgeleid in culinaire zin, maar is misschien geen kei in taal. Gebruikt veel buitenlandse termen en schijft deze verkeerd. Moet entrecote met dakje of niet? Is het ommelet of omelet? Sliptong of slibtong? Meringue of merengue?

Verder hebben veel mensen hebben last van de spatieziekte. Naar goed Engels gebruik. Maar gezoutenkaramelijs is toch echt aan elkaar. Net als rodewijnsaus en honingtijmdressing. Of is het thijm? Hoofdletters zijn ook zo’n ding. Nee, chardonnay schrijf je niet met hoofdletter. Een lekkere fles champagne ook niet, wel als je het hebt over een wijn uit de Champagne (streek). Ingrediënten en gerechten worden voor het overgrote merendeel gewoon met kleine letters geschreven, óók een paloma of mojito, tomahawk, pokébowl of dimsum. Uiteraard zijn er uitzonderingen. Twijfel je? Onze Taal is je grootste vriend. Een nog grotere vriend is een proeflezer die alle foutjes er voor je uithaalt.

Als laatste nog de tip om je menukaart niet te uitgebreid te maken. De ideale kaart bestaat uit zeven voorgerechten, tien hoofdgerechten en zeven desserts. Als gasten geconfronteerd worden met te veel opties, zijn ze minder tevreden met hun keuze. Dus, hou het simpel en overzichtelijk. Zowel op gebied van design, van taal en van de inhoud.

 

Duizelt het voor je ogen? Geen idee waar te beginnen? Brandchef neemt met alle liefde je menukaart uit handen. Van copy tot het ontwerp en de uiteindelijke productie. Neem contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek over de mogelijkheden.

hello@brandchef.amsterdam
+31 20 7521 751

Related Post

Want to start a project?

Let's Talk