De consument wordt meer dan ooit overspoeld met merkcontent. Of het nu gaat om social media, reclame, websites of sponsordeals met influencers, de zichtbaarheid van merken is ongekend hoog. Dit heeft ertoe geleid dat merken extra creatief moeten zijn en nieuwe en innovatieve manieren moeten vinden om hun doelgroep aan te spreken.
Consumenten weten inmiddels dondersgoed hoe merken werken. Ze verwachten authenticiteit en zijn niet bang om hun rug toe te keren als ze het gevoel hebben dat de acties van een bedrijf niet overeenkomen met de woorden. Maar wat betekent het voor een merk om authentiek te zijn? Consumentenwillen een merkverhaal en merkidentiteit zien en het gevoel hebben dat het echt is. Dit geldt vooral voor hospitality branding. Het menselijke aspect is van onschatbare waarde, vooral omdat consumenten steeds beter begrijpen welke impact hun keuzes hebben op het milieu, de samenleving en economie waarin het bedrijf zich beweegt. Hoe kun je er als horecaondernemer voor zorgen dat jouw merkverhaal oprecht aanvoelt?
1. Wees transparant
Gasten willen zien dat je de daad bij het woord voegt, dus gun je gasten een blik achter de schermen. Als je duurzaamheid predikt, geef dat dan ook op een heel concrete manier weer. Als je lokaal inkoopt, zet dan je leveranciers in de schijnwerpers. Zorg ervoor dat wat je doet overeenkomt met wat je zegt en dat je dat verhaal aan gasten kunt vertellen op een manier die hen het gevoel geeft dat ze samen met jou deel uitmaken van jouw reis.
2. Minder beloven, meer leveren
Als je merkidentiteit voor een deel bestaat uit liefdadigheid, duurzaamheid of een activistische achtergrond heeft, wees dan slim. Niets tast het vertrouwen van de consument sneller aan dan de ontdekking dat een merk zijn beloften niet nakomt. Gasten zijn gevoelig voor berichten waarin duidelijk wordt dat je je beloftes waarmaakt, en meer. Het niet nakomen van wat je zegt te doen, is de doodsteek voor een bedrijf dat zich richt op sociale of ecologische verantwoordelijkheid.
3. Ere wie ere toekomt
We leven in een steeds kleinere wereld. De ingrediënten waar we mee werken hebben hun oorsprong in verre landen en de gerechten en producten die we maken zijn steevast beïnvloed door andere culturen en tradities. Dat is geen slechte zaak. Wat wel slecht is, is als dit in de communicatie van eenmerk niet wordt vermeld. Als je product of concept is geïnspireerd door andere culturen, leg dit dan aan je klanten of gasten uit. Geef aandacht aan de oorsprongen zorg zo voor meer bekend- en zichtbaarheid van je inspiratiebronnen.