Minimalistisch of organisch, met knallende kleuren of opvallende typografie; dit zijn de laatste trends op gebied van logo-ontwerp. En, is die van jou aan een opfrisbeurt toe?
In ieder vak zetten de visionairs de toon. Degenen die het net even anders durven te doen. Die buiten de lijntjes kleuren. In dit geval letterlijk, want het zijn de creatiefste grafisch ontwerpers die verder kijken dan de standaard. Als zij dan ook nog werken in opdracht van ondernemers die het grotere plaatje zien, ontstaan er verfrissende, nieuwe ontwerpen en logo’s die de toon zetten voor de rest.
In dit artikel bespreken we de volgende trends:
- Knallen met kleuren
- Lekker minimalistisch
- Organische lijnen
- Pakkende animaties
- Typografie als middelpunt
Knallen met kleuren
Dit jaar staat in het teken van kleur. Opvallende kleurencombinaties, duotone kleuren en gradients, waarbij verschillende kleuren in elkaar overlopen. Een beetje lef geeft energie aan een logo, laat het leven. En dat mag best knallen. De grenzen worden dan ook met alle liefde opgezocht. Bekende voorbeelden van gradient logo’s zijn die van Instagram en Firefox.
Lekker minimalistisch
Een trend dit maar blijft doorzetten is die van het minimalistische logo-ontwerp. Bij minimalistische logo’s is alle bullsh*t weggelaten en draait het om helderheid en focus. Eenvoudige logo’s intrigeren, spreken tot de verbeelding en zijn tegelijkertijd super-efficiënt aangezien ze zonder aanpassing op meerdere platformen ingezet kunnen worden. Een ontwikkeling binnen het minimalisme is het gebruik van negatieve ruimte. Door deze techniek kunnen ontwerpers slim spelen met meerdere elementen waar het merk voor staat. Zoals dit awardwinnende logo, ontworpen door 300Million.
Organische lijnen
Ontwerpers die aan de slag gaan voor een go with the flow-merk dat elegantie wil uitstralen, kiezen steeds vaker voor vrije, dynamische lijnen en organische vormen. Ze halen inspiratie uit de natuur, waar deze lijnen voornamelijk zijn terug te vinden en daardoor een herkenbare identiteit vormen voor het merk. Resultaat? Een betrouwbare uitstraling en betere binding met de doelgroep. Merken als Spotify hebben deze ontwikkeling al omarmd en we zullen het de komende tijd meer en meer terugzien, niettemin omdat deze trend hand-in-hand gaat met de duurzame uitstraling die merken willen overbrengen. In dat licht zien we ook steeds vaker aardekleuren terug in logo’s.
Pakkende animaties
Van subtiele bewegingen tot complexe animaties, de hedendaagse technologie gooit de deur wijd open voor dynamische logo’s. Het zal geen verrassing zijn dat animaties beweging brengen in merkstrategieën en de doelgroep in een keer bij haar kladden grijpt. Het is dus een kwestie van tijd dat we geanimeerde logo’s vaker zullen terugzien. Wel belangrijk bij het ontwerpen van deze logo’s is dat het zowel geanimeerd als statisch goed uit de hoek moet komen, want we zijn nog niet zover dat ontwerpen op glas, papier of stof kunnen bewegen. Hoewel geanimeerde logo’s nog moeten doorbreken, is er één bedrijf dat deze techniek al jaar en dag omarmt: Google.
Typografie als middelpunt
Ontwerpers omarmen typografie als belangrijkste onderdeel van een logo. Door te spelen met uitdagende technieken en designs spreken typografielogo’s de juiste doelgroepen aan. Dat typografie belangrijk is bij het ontwerpen van logo’s, is niks nieuws, maar dat letters het middelpunt vormen, als statement, zien we steeds vaker terug. Er wordt volop geëxperimenteerd met handgeschreven fonts, custom made letters en onconventionele lettertypes.
Het logo-ontwerp mag in 2024 en ook daarna opvallen. Van kleur tot animatie en van opvallende fonts tot minimalistische eyecatchers. Ben jij op zoek naar een partner in het creëren van jouw logo en merkidentiteit? Neem dan contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek over de mogelijkheden bij Brandchef.