August 8, 2022

Merkontwikkeling en interieurontwerp: best friends forever!

Voor horecamerken is de klantbeleving vaak een ingewikkelde puzzel van talloze stukjes die stuk voor stuk cruciaal zijn. Stuk voor stuk essentieel voor het complete plaatje. In restaurants en bars staan ​​de kwaliteit van het menu en het bedienend personeel centraal, terwijl hotels waarde hechten aan beddengoed en kamergrootte. Die puzzelstukjes zijn voor ieder type bedrijf verschillend, maar er zijn een aantal gedeelde stukjes die bedrijven verenigen en een kans bieden om achter de schermen een ​​unieke ervaring voor gasten te creëren.

Branding en interieurdesign zijn voor ieder horecabedrijf puzzelstukjes die essentieel zijn voor het creëren van een mooi en duurzaam merk. Branding kan zo simpel zijn als het opstellen van richtlijnen voor het maken en gebruiken van logo's, maar je kunt er zo veel meer uithalen. Een brede benadering van zowel de visuele als de verbale identiteit kan een kader bieden voor de groei en evolutie van het merk. Waar interieurontwerp zich bezighoudt met het creëren van de ruimte zelf - van architecturale planning tot de inrichting - wordt branding voornamelijk gebruikt voor gedrukt en digitaal materiaal.

Samen is alles beter

Vaak verlopen merkontwikkeling en interieurontwerp ter voorbereiding op de opening van een nieuwe horecagelegenheid afzonderlijk van elkaar. Dit is een gemiste kans voor ondernemers. Door deze processen als complementair te beschouwen, ontstaat er een meer samenhangend en holistisch merkverhaal dat alle gastcontactpunten aantikt. Hoe? We geven een aantal suggesties:

1. Zusters, maar geen tweelingen

Je merkidentiteit en -ontwerp moeten elkaar aanvullen en versterken. Je identiteit beïnvloedt de ontwerpkeuzes, maar bepaalt deze niet. Interieurkleuren, meubelkeuzes en ontwerpesthetiek moeten worden geïnspireerd door de merkidentiteit, in plaats van deze exact te kopiëren. Dit voelt meer organisch en oprecht aan voor de gast en vermijdt overmatig gebruik en verzadiging van de merkidentiteit. Ze zijn verwant, maar niet hetzelfde!

2. Samenhang

Als branding en design samenkomen, moet dat in goede banen worden geleid. Houd regelmatig vergaderingen waar de branding- en designteams beide aanwezig zijn en ideeën uitwisselen. Bespreek deze ideeën en de creatieve richting. Zo komen verschillende perspectieven samen. Het resultaat is uiteindelijk een samenhangend en organisch bedrijf.

3. Maar eerst…

We weten het, er is nooit tijd. Maar een prioriteit maken van je merkontwikkeling kan leiden tot een veel effectiever interieurontwerp. Als je eerst je merk ontwikkelt met de input van je ontwerpteam, kan het merk effectief tot leven komen, zowel in de huidige ruimte als waar je dan ook in de toekomst terechtkomt.

Brandchef is er om je te helpen je merk tot leven te brengen. Neem contact met ons op en we kijken samen naar wat wij voor je kunnen betekenen.

hello@brandchef.amsterdam
+31 20 7521 751

Related Post

Want to start a project?

Let's Talk