4 vragen aan grafisch ontwerper David Airey

Grafisch ontwerpers zijn de creatieve krachten achter de visuele identiteit van merken en bedrijven wereldwijd. Het zijn de ontwerpers die ervoor dat ze opvallen en worden omarmd. Brandchef komt graag in contact met vakgenoten om ideeën en inzichten uit te wisselen. Deze keer spraken we met David Airey uit Noord-Ierland, een grafisch ontwerper en schrijver die sinds 2005 visuele identiteiten ontwikkelt voor verschillende merken over de hele wereld. 

David werkt voor klanten uit meer dan dertig landen, van grote bedrijven tot kleine ondernemers. Daarnaast zijn zijn designboeken vertaald in dertien talen en worden gebruikt op scholen en universiteiten over de hele wereld. Dit is zijn visie op ons vak.

Voor welke merken heb recent gewerkt?

‘Recent was dat Polly’s, een ambachtelijke brouwerij uit Noord-Wales. Ze hadden behoefte aan een modern logo, en een professioneel ontwerp voor etiketten en vaten. Het nieuwe ontwerp moest een stap voorwaarts zijn ten opzichte van hun bestaande logo, aangezien ze in 2025 hun eerste locatie openen voor het publiek.

Het logo bestaat uit twee onderdelen: het druppelsymbool en het woordmerk Polly’s. Het symbool is opvallend vormgegeven, als centraal punt op de etiketten van hun speciaalbieren. Het woordmerk is ontworpen in twee subtiele varianten: één voor digitaal gebruik en standaarddrukwerk, en een tweede versie met iets dikkere lijnen voor geborduurde merchandise, zoals hoodies en t-shirts. De illustraties op de etiketten zijn van de getalenteerde Phill Blake.

Naast Polly’s heb ik ook gewerkt voor merken zoals Montville Coffee, een Australische branderij, en Panem, een familiebedrijf met cafés in Ierland. Beide merken hadden al enige visuele herkenbaarheid opgebouwd, maar de uitstraling sloot niet aan bij de kwaliteit van hun aanbod. Daarom was het belangrijk om de herkenbaarheid te behouden en vooral te focussen op verfijning, in plaats van een volledig nieuw ontwerp te maken.’

Welke ontwikkelingen binnen de branding-industrie vallen op?

‘Ik merk dat steeds meer ontwerpers hun eigen producten op de markt brengen, of dat nu ontwerpcursussen, lettertypes, mockup-bestanden of pitchdeck-sjablonen zijn. Dit is niet verrassend, gezien de lage instapdrempel in de designwereld en de culturele verschuiving naar thuiswerken. Het heeft ook een psychologisch effect; we brengen als mensen steeds meer tijd binnenshuis door, vaak achter een bureau. Aan de ene kant bloeit de industrie dankzij zoveel getalenteerde individuen en collectieven. Aan de andere kant zie ik dat veel onafhankelijke ontwerpers, die ik in mijn beginjaren kende, elders werk moesten zoeken om hun rekeningen te betalen. Het blijft een uitdagende markt.’

Hoe hebben technologische ontwikkelingen jouw werk beïnvloed?

‘Kunstmatige intelligentie is de meest voor de hand liggende verandering. Hoewel ik de ontwikkelingen volg, ben ik er niet erg enthousiast over. Het lijkt erop dat we afstevenen op een wereld waarin creatief werk steeds meer door machines wordt overgenomen. Uiteindelijk zouden we zonder werk kunnen komen te zitten en afhankelijk worden van een digitaal basisinkomen dat is gekoppeld aan sociale kredietscores. Toch geloof ik dat deze snelle ontwikkeling van kunstmatige creativiteit de waarde van het menselijke aspect in design juist zal vergroten. Ik verwacht dat ontwerpers terug zullen grijpen naar meer analoge technieken om ideeën te ontwikkelen, zoals schrijven met de hand, sjabloneren, schilderen en knip-en-plakwerk. Handmatige methodes die leiden tot meer persoonlijke en unieke resultaten.’

Hoe beïnvloedt innovatie, in bredere zin, jouw vakgebied?

‘Uiteindelijk draait goed design om een eenvoudig, relevant en onderscheidend idee. Hoe we tot dat idee komen, hangt af van onderzoek en strategie. Hoewel de hulpmiddelen veranderen, blijven wij als ontwerpers diensten leveren aan mensen. Hoe we die relaties opbouwen, zal altijd een cruciaal onderdeel van ons werk blijven.’

De nieuwste designboeken van David zijn verkrijgbaar bij verschillende (online) boekhandels. Vraag ernaar bij je favoriete winkel of bestel ze online bij bijvoorbeeld Bruna of Amazon. Kijk voor meer informatie en het werk van David op www.davidairey.com.

Is jouw visuele identiteit aan een opfrisbeurt toe, of wil je er een laten creëren? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.

hello@brandchef.amsterdam
+31 20 7521 751

Related Post

Want to start a project?

Let's Talk